Olaj, margarin vagy kókuszzsír? Mivel főzzek? I. rész

Feltöltve: 2014. március 16.

A tápanyagokról szerzett komolyabb ismeretanyag a tudatosabb, egészségesebb táplálkozás kialakításához járul hozzá, éppen ezért kezdjük azzal, hogy megismerjük, miért, milyen formájú, és  mennyi zsiradék bevitel szükséges.
Olajjal, vagy zsírral főzzek, milyen hatásuk van? Melyek az egészséges és a káros zsíradékok? Hogyan tudjuk védeni érrendszerünket, és csökkenteni a koleszterinbevitelt? Miért hízunk el, hol rontjuk el? 

 

Sokkoló számok

Az utóbbi időben hazánkban is előtérbe került a zsiradékok szerepe a táplálkozásban, illetve hatásuk az emberi szervezetre. Különösen sokat hallani a növényi olajok előnyeiről az állati zsírokkal szemben. Érthető is ez, hiszen ez utóbbi felelős a hazai lakosság körében előforduló szív-, és érrendszeri megbetegedésekért, melyek a halálozások mintegy 50%-át adják. (Egy ember átlagosan 37 kg zsiradékot fogyaszt el évente, melyből 20 kg sertészsír)

A zsiradékokról sok információ, illetve tévhit kering a köztudatban, és csak mint a „tápanyagok rémét” vagy „hizlaló” vegyületeket tartják számon ezeket. Tény, a zsiradékok energiaszolgáltató vegyületek, azonban szerepük, jelentőségük ezen jelentősen túlmutat. Életfontosságú folyamatok résztvevői az emberi szervezetben, azonban nem mindegy, mikor, milyen formában és mennyit fogyasztunk belőlük.
 

A zsiradékok szerepe az anyagcserében

A zsiradékok az élő szervezet egyik legfontosabb energiaforrásai. Ezen felül a koleszterin és a foszfolipidek a sejtmembránok nélkülözhetetlen elemei, illetve szerepük van az agyi-idegi folyamatokban, hormonális működésben, vitaminoldásban.
A zsiradékok palmitin, sztearin vagy olajsavat tartalmaznak változó mennyiségben, mely meghatározza azok állagát, szilárdságát. Az állati zsírokban palmitinsav és sztearinsav mindig megtalálható. A növényi olajokban sok a telítetlen zsírsav (olajsav), melyekben a szénatomok egymáshoz nem mindig egy vegyértékével, hanem két vagy három vegyértékével kapcsolódnak össze. Ezeket a vegyértékeket le lehet kötni hidrogénnel vagy más atommal. (Az olajokat az élelmiszeriparban így keményítik meg, majd különböző adalékanyagok hozzáadásával ún. keményített növényi zsírokat, margarinokat állítanak elő. Gyártását lásd a II. részben!)
A zsírsavakat a szervezet általában fel tudja építeni, de a kettős kötéseket tartalmazó vegyületeket már nem, így ezek esszenciális zsírsavak, melyeket a szervezetünkbe kívülről kell bevinni (főként növényi olajok tartalmazzák, állati eredetű zsiradékok közül inkább a vaj). Ezek közé tartozik elsődlegesen a linolsav és alfa-linolénsav, másodlagosan az olajsav és az arachidonsav. (Az arachidonsav linolsavból szintetizálódhat a szervezetben, hiánya másodlagosan jelentkezik.)
Nemcsak az esszenciális (létfontosságú) zsírsavak miatt fontos a növényi olajok mértéktartó fogyasztása, hanem a zsírban oldódó vitaminok felszívódása is csak a jelenlétükben lehetséges (A-, D-, E-, K-vitamin). Sok aroma és színanyag (pl. karotinoidok) is csak bennük oldódik.
A zsírokat a vízben ún. emulgeátorok tartják oldatban. Ezt a szerepet az epesavak töltik be szervezetünkben. A zsírokat fehérjék ún. lipoproteinek szállítják. (Az agyban és az idegsejtekben igen összetett zsírszerű anyagok találhatóak)

Hazánkban a szív- és érrendszeri betegségek a vezető halálokok között szerepel. Olvasson többet a megoldásról! Kattintson a címre!

 

Néhány szó az epéről és az epebántalmak elkerüléséről

A máj az emésztéshez olyan emésztőnedvvel járul hozzá – az epével –, amely emésztő enzimeket nem tartalmaz. Az epe tulajdonképpen lehetővé teszi, hogy a többi emésztőnedv kifejthesse hatását.
Az epe sötétzöldes-sárga színű, sűrű folyadék, amely a zsiradékok emulgeálásában, illetve a zsiradékbontó enzimek működésének beindításában segédkezik. (A vizeletnek ez az urobilinogén-tartalma igen fontos útmutatást ad az orvosnak a máj epetermelő működéséről, és e működés esetleges zavarairól.)
Az epesavak teszik hatásossá a hasnyálmirigy és a bélnedv zsírbontó enzimjét. Az epe termelése folyamatos, kb. napi 1–1,2 liter. Az epehólyagnak éppen az a feladata, hogy tárolja az epét. A táplálkozáshoz igazodó, enyhébb és tartósabb epeürülést a patkóbél nyálkahártyájában felszabaduló hormon, a kolecisztokinin tartja fenn, amikor a véráram útján az epehólyaghoz jut, annak az összehúzódását váltja ki. A patkóbélbe kerülő különböző anyagok – a savanyú gyomortartalom, a zsíros anyagok, a tojássárgája, a magnézium-szulfát, vagyis a keserűsó és ilyen sókat tartalmazó különféle ásványvizek – megindítják a kolecisztokinin termelését. Ezért ezek epehajtó hatásúak.

 

Miért hízunk el?

A fehérjékkel ellentétben, a zsiradékok emésztése a gyomorban és bélben csak részben következik be, a zsírok nagy része az epesavaknak köszönhetően gyakorlatilag változatlanul jut át a bélfalon. A szénhidrátok és a zsírok egymásba át tudnak alakulni, a zsírok pedig az energiatermelő folyamat alapját képezik.
Az egyszerű zsiradékok először glicerinre és zsírsavakra, alkotóikra bomlanak. A glicerin egy része új zsírok felépítésére fordítódik, hiszen a zsiradékok gyorsan használódnak el és épülnek fel újra. A glicerin többi része pedig bekapcsolódik szénhidrátok körforgásába, és energiatermelésben vesz részt.
A szervezet az elfogyasztott zsírt a saját zsírjához hasonló szerkezetűvé alakítja. Ugyanakkor ha sok zsírt fogyasztunk, erre a szervezet már nem képes, és a zsírt az eredeti alakjában szívja fel és raktározza.
Becslések szerint minden újabb 45 dekányi zsírpárna 1 kilométernyi új érszakaszt igényel, mely többletterhet ró a szívre. csicsóka-sűrítmények többszörösen is gyógyítják a szívet és a keringési rendszert. Már magával az elhízás csökkentésével is sokat tehetünk a keringési rendszer védelméért. 

 

A valódi fogyást támogathatja a kedvező árú méregtelenítő hatású
OKOS MAGOS DIÉTA PLUSZ formula. 
Rendeléshez, kérjük kattintson ide!

A zsíranyagcserét szintén az agy irányítja, melyben ha rendellenesség keletkezik, az az anyagcserére is kihat. Zsíranyagcserét ezen kívül az agyalapi mirigy, nemi mirigy, pajzsmirigy,  hasnyálmirigy valamint a mellékvese velő- és kéregállomány által termelt hormonok is szabályozzák. Érthető tehát, hogy a hormonális változások és az idegrendszeri elváltozások következtében a zsíranyagcsere felborul, és az elhízás megindul.
 

Olaj vagy zsír? Mivel főzzek?

Régebben csak állati eredetű zsírral főztek az emberek. Manapság a kutatások alátámasztják, hogy ezek a zsírok nem előnyösek a szervezet biológiai szükségleteinek fedezésére (alacsony esszenciális zsírsavtartalmuk miatt), ugyanakkor magas a koleszterin- és telített zsírsav tartalmuk, így a szív- és érrendszeri betegségek alapjait vetik meg.
 

A magas színanyagtartalmú termékek a vérkeringésre is jótékony hatásúak lehetnek, és így támogathatja az egészséges testsúly megtartását.
Az antioxidáns hatás segíthet felvenni a harcot a rákos sejtekkel.
Gyökfogó tulajdonsága révén támogathatja az immunrendszert, ha együtt fogyasztja 

OKOS MAGOS PIROSSZŐLŐMAGŐRLEMÉNYT és az egyedülálló 
OKOS MAGOS HOMOKTÖVISMAG ŐRLEMÉNYT vagy 
OKOS MAGOS HOMOKTÖVISHÚS ŐRLEMÉNYT.
A rendeléshez kérjük kattintson a termék nevére!

A tengeri halak zsírját a táplálkozástudomány értékes zsiradékként tartja számon, mivel bőségesen tartalmaz eikozapentaénsavat (EPA, C20:5, n-3, vagyis hosszú szénláncú zsírsav, mely 5 helyen tartalmaz kettős kötést, és omega-3 zsírsavnak minősül) és dokozahexaénsavat (DHA, C 22:6, n-3). Ennek ellenére egyre több szakirodalom jelenik meg – az élő vizek, folyók, folyamok szennyeződése kapcsán – a halakban előforduló káros anyagokról, a paraziták, nehézfémek, növényvédőszer maradványok és egyéb kockázatok összefüggésében.

Kevésbé ismert a tengeri halak fogyasztásának a kockázata. A húsok és a húskészítmények, valamint a tej és tojás kockázatairól is tájékozódhat 
Beteg táplálékaink című akciós kiadványból

Az egészségvédő táplálkozás alapjait is megismerheti. 
Rendeléshez, kérem kattintson ide!

A növényi olajok telítetlen zsírsavakban gazdagok, elsősorban linolsav-források (C18:2, n-6, vagyis 18 szénatomos, két kettős kötést tartalmazó, omega-6 zsírsav), de a repce-, szója-, dió és különösen a lenmagolaj kiemelkedő alfa-linolénsav-forrás (C18:3, n-3) is. Fogyasztásuk mindenképpen ajánlott.
Újabban az érdeklődés fókuszpontjába kerültek az ún. közepes szénláncú zsírsavakat tartalmazó trigliceridek is (MCT), mint például a kókuszzsír. Ezek a zsírsavak könnyen emészthetők, így egyes betegek dietoterápiájában (zsírmalabszorbció) jól alkalmazhatók. (A kókuszzsírról, cikkünk folytatásában majd részletesen olvashat.)
Ahogy korábban leírtuk, a zsiradékok fogyasztásának egyik legfőbb célja: az esszenciális vagy létfontosságú zsírsavak bevitele, így a linolsav és alfa-linolénsavak szervezetbe történő bejuttatása.
Emiatt az egészségvédő étrendben a növényi olajok, ezen belül is az extraszűz (vagyis első hideg sajtolással nyert) illetve hidegen sajtolt növényi olajok tudatos, mértéktartó fogyasztása javasolható, lehetőség szerint hőkezelés nélkül. (Részleteket a finomított étolajgyártásnál olvashat!)

 

Magas omega-3 tartalmú készítmény a nagyon olcsó OKOS MAGOS LENMAGLISZT.
Rendeléshez, kérjük kattintson ide!

 

Mennyi az ajánlott napi zsírbevitel?

Az ajánlott napi zsiradékbevitel tekintetében az ajánlások a napi teljes energiabevitel 20-35%-ában adják meg a beviteli arányt, fizikai tevékenységtől függően. A modern, kevés fizikai aktivitással párosuló, kényelmesebb életvitel értelemszerűen jelentősen kevesebb zsiradékbevitelt igényelne, ugyanakkor hazánkban még az ülő foglalkozásúak esetében is jelentős a zsiradékfogyasztás, ez is gyakran állati zsírból tevődik össze (sertészsír, szalonna, kacsazsír, magas rejtett zsírt illetve ipari szalonnát hordozó felvágottak, szárzáruk, kolbász- és szalámifélék, zsíros sajtok, tejtermékek stb).
 

A méregtelenítésben, és a fogyásban valamint az immunrendszer támogatásában jelenthet nagy segítséget a forradalmian új OKOS MAGOS PREBI-ROST FORMULA.
Rendeléshez, kérjük kattintson ide!

A telített zsírsavak mennyiségét a napi energiabevitel 7-10%-ában maximálják, de ennek leszorítása javasolható, a koleszterinbevitel csökkentése miatt is (napi 300 mg koleszterin bevitele felett a szív- és érrendszeri betegségek esélyének ugrásszerű növekedése várható). Ugyanakkor a telítetlen zsírsavak bevitelének is van felső határa, ülő foglalkozásúaknál az egyszeresen telítetlen zsírsavak (pl. olajsav, ennek fő forrása az olívaolaj) aránya maximum 10-15%, a többszörösen telítetleneké 7-8% lehet. Az összbevitelt tekintve a napi zsírbevitel ne haladja meg a 100 grammot. Az omega-3 (n-3) zsírsavak vonatkozásában napi legalább 2 gramm javasolt.

A vércukorszintünket és a bélflóránk állapotát, immunrendszerünket jótékonyan befolyásolhatja, valamint az emésztésünket is támogathatja az 
OKOS ÉLET BIOCSICSÓKA SŰRÍTMÉNY illetve
a por formájú 
OKOS ÉLET PLUSZ BIOCSICSÓKA FINOMŐRLEMÉNYT
Rendeléshez, kérjük kattintson a termék nevére!

Összességében az előnyös, egyszeresen és többszörösen telítetlen (illetve omega-3) zsírsavak rendszeres, tudatos és mértéktartó bevitele javasolt, növényi alapú zsiradékok felhasználásával.
Az egészségtudatos táplálkozásban a zsiradékok fogyasztásakor az esszenciális zsírsavak bevitelére kerül tehát hangsúly. Sok esetben a növényi olajokat nem folyékony, sajtolt formában, hanem a teljes maggal együtt visszük be a szervezetbe, vagyis az ételeket dió, tökmag, napraforgómag, mandula, szezámmag, lenmag, mák (illetve ez utóbbiak darált formája) felhasználásával készítjük el. Ez utóbbi megoldás hasznos, korszerű módja a létfontosságú zsírsavak bevitelének, emellett a magvak egyéb hatóanyagai, ásványi anyagai is bekerülnek a szervezetbe (kalcium, magnézium, vas, cink, réz, mangán, lecitin, fitoszterinek, stb). 
Az általunk kifejlesztett OKOS MAGOS olajosmag őrlemény-keverékek jelentőségük abban áll, hogy értékes anyag tartalmuk – élelmi rost, fehérje, B-vitaminok, kalcium, kálium, magnézium, foszfor, vas, mangán, cink, réz, szelén, stb – mintegy másfél-kétszeres, mint a teljes olajtartalmú (zsíros) magvaké, tehát egyfajta sűrített élelmiszereknek minősülnek. Felvehetik a harcot a szív- és érrendszerünk, szemünk védelmében, immunrendszerünk erősítésében, a rákellenes harcban, a koleszterin- és vércukorszint beállításban. 

Ismerje meg az OKOS MAGOS őrleményeket, hatásaitKattintson a címre!

 

 

Esszenciális zsiradéktartalmuk ugyan kisebb (8-12 %), mint az eredeti magvaké, de hasznos zsírsavaik így is kifejtik előnyös hatásukat, emellett a bélrendszerben nem képeznek zsíros masszát, előnytelen „biofilmet”.  Zsírszegényített formájukból adódóan alkalmazható súlycsökkentő diétákhoz, cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák, bélbetegségek esetén is. Nők, férfiak, idősek, gyermekek, sportolók, fizikai és szellemi munkát végzők hasznos tápanyagforrása.
 

 szezámmag magas kalciumtartalmú, a lenmag értékes omega-3 forrás,
tökmag magas fehérjetartalmú

A cikk következő részében részletesen tárgyaljuk a margarin, finomított olaj, a hidegen sajtolt olajak gyártását. Megismerjük a transz zsírsavak károsító szerepét, és forrásait. Megkeressük a választ arra, hogy mit használjunk főzéshez, sütéshez, reggelinkhez?

Információk:

honlap: www.okosmagos.hu
               www.rostdoktor.hu
               www.okosmagos.hu          

email: taplalkozas@gmail.com (Tóth Gábor) mobil: 0620/772 2220          

Tóth Gábor

okl. élelmiszeripari-mérnök

Minden jog fenntartva!

Felhasznált irodalom:
egyetemi szakdolgozat, technológiai jegyzet
Dr. Obál Ferenc (szerk): Az emberi test Gondolat kiadó, 1986.
Dr. Rodler Imre (szerk.): Tápanyagtáblázat, Medicina Könyvkiadó Rt. Budapest, 2005.
Rigó J.: Dietetika, Medicina Könyvkiadó Rt. Budapest, 2002.
Ware, W.R.: Van-e kapcsolat az elfogyasztott zsírok és a szívkoszorúér-betegség között? I. rész  IHN magyar kiadás www.informed.hu 2002-11-11
Tordai Sz.: A kókuszzsír dietoterápiás alkalmazásának jelentősége és indikációi www.ujdieta.hu Magyar diatetikusok lapja 2006.
Táplálkozási Akadémia Hírlevél III. évfolyam 11. szám, 2010. november www.oeti.hu
Dr Bruce Fife: Coconut cures
Ködbaum Zs.: A kókuszzsír az egészséges zsír?! www.reforma.hu
Vernan Foster: Új kezdet
dr.Lee: A lélek temploma

Kép
www.morguefile.com
 www.ppixelperfectdigital.com 
Health_018 photo95twisted-tape-measurehtml1.jpg
ID-10079568 by Stuart Miles from www.freedigitalphotos.net imagesOther_Health_and_Bea_g278-Cholesterol_Check_Switch_p79568html

Megosztom

Szerző:
Tóth Gábor

Bővebben » Tóth Gábor

Eseménynaptár

[events_calendar long_events=0 ]